wachten op de bus - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Teun en Dirk - WaarBenJij.nu wachten op de bus - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Teun en Dirk - WaarBenJij.nu

wachten op de bus

Door: teun en dirk

Blijf op de hoogte en volg Teun en Dirk

07 December 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

dag lieve mensen,

we moeten 6 uur wachten op de bus naar Ipoh, dus even de tijd voor een lang verhaal kort te maken. Want bij ons laatste (echte) verhaal gingen we net weg uit Kuala Lumpur. Wat gebeurde er daarna?

Eerst naar Melaka, een plaats aan de westkust dat zo'n 200 jaar door Nederlanders bezet is geweest (onze 'goeie' ouwe VOC) Daardoor zijn er best veel Nederlandse dingen te zien, zoals het Stadhuys en de Christchurch. We zijn daar naar het museum geweest (goed bezig jongens!) en vanalles bezocht (portugese/nederlandse kerk, of wat daar nog van over was, een chinese begraafplaats, stukken verdedigingsmuur van de hollanders). Er bleek ook een cultureel festival bezig te zijn, waardoor je op de vreemste plekken dansers tegenkwam. Ook de dansers zelf waren soms niet normaal te noemen (als het goed is hebben we een filmpje van iemand die een stoel aan gort probeert de dansen. We wilde ook graag even zwemmen (want dat scheelt weer een keer douchen). Aangezien Melaka schier aan zee ligt, gingen we op zoek naar strand. Maar helaas geen strand, wel een stuk land dat aan zee lag met een hoop puin en afval. Hier even gesproken met een man die zijn avond eten aan het verzamelen was. Dit bleek iets hautainer te zijn als we verwachte namelijk: oesters! Uiteindelijk hebben we in een zwembad gezwommen, waar de plaatselijke jeugd zwemles kreeg, HEERLIJK!
Kortom: Melaka, leuke plek voor een dag of 2, zeker als nederlander.

Daarna zijn we met de bus naar Mersing gegaan, een niet boeiend plaatsje aan de oostkust. Maar vandaar gaan verschillende boten naar mooie eilandjes in de buurt. Het grootste eiland Palau Tioman hebben wij bezocht (teun werd nogal zeeziek op de heenreis, dirk niet want die is stoer). Prachtig eiland met mooie stranden en jungle in het 'binnenland'. Het is alleen regenseizoen en daardoor is er geen ene s*** of f*** te doen. Wij hadden maar 2 mensen als buren in het hele dorp, veel restaurants en bars waren dicht, dus moesten we ver zoeken voor bier, wat daar veel goedkoper was dan op het vaste land... Er is zowiso weinig bier te verkrijgen in Maleisie, vooral aan de oostkust. Dit komt omdat een groot deel van de bevolking moslim is. Als er dan toch bier is betaal je toch gewoon westerse prijzen, zo hebben we wel eens gehad dat het eten goedkoper was dan het biertje dat we erbij dronken. Ook hebben we gemerkt dat de Maleisieers niet zo goed tegen alcohol kunnen. Al twee keer als we in een bar zaten te drinken ontstond er een tafeltje verder tumult waarna een dronken Maleisier boos of huilend wegging. Na een half uurtje afkoelen kwamen ze dan weer bij hun maatjes zitten om zich te verontschuldigen.
Op Tioman hebben we de eerst dag een klein pad gevolgt door de jungle waarna we bij een compleet verlaten resort terecht kwamen, de perfecte locatie voor een horrorfilm. Hierna hebben we geprobeerd om via stenen en rotsen langs te zee naar een schijnbaar hagelwit strand (Monkey Beach) te gaan. Helaas lukte dat niet omdat het water begon te stijgen en we niet verder konden. Hierdoor werd ook onze terug weg moeilijker gemaakt, gelukkig kwamen we er alleen met een natte broek en schoenen vanaf.
Ook hebben we een tocht dwars door de jungle gemaakt en mooie planten, bomen en beestjes gezien. Het weer was heel wisselvallig, dus de ene keer warme zon en vervolgens keiharde regenbuien (teun z'n optimistische 'tis mar een buike, trekt zo wel over' ging vaak niet op)
Kortom Tioman: Prachtig eiland en ook in het regenseizoen prima te doen (want dan is er niemand)

Daarna terug naar Mersing met de boot (nu niemand zeeziek, allebei stoer!) en met 2x een bus naar Jerantut gegaan. Wederom een plaatsje van niks, maar ook een doorvoerplaats, nu voor de jungle van Taman Negara. Eerst met een bus naar de rivier en vervolgens met een boottocht van 3 uur naar de rand van het oerwoud gegaan. De boot was een hele smalle lange boot waar je met twee personen langs elkaar kon zitten en die net boven het water uit stak. Door deze boottocht lijkt het alsof je heel diep de ondoordringbare jungle in gaat. Het verhaal dat er ook gewoon een buslijn naar de rand van de jungle zou gaan maakt het natuurlijk een stuk minder spannend en dat hebben we dus ook gewoon afgedaan als een mythe. Op de boot kwamen we er achter dat het 5 december was, want opeens zaten er twee kadootjes in onze schoen. Omdat Sinterklaas niet in Maleisie en Nederland tegelijk kan zijn hadden we lootjes getrokken en afgesproken voor 10 RM een kadootje te kopen. Het bleef heel lang spannend wie wie had. Maar uiteindelijk bleek Teun voor Dirk een Maleisische FHM gekocht te hebben en Dirk voor Teun kerst versiering (want anders komt Teun de kerst niet door) en een reis-schaakspel (want het toepen ging hem niet zo goed af). De gedichten die voor elkaar geschreven waren kwamen helaas niet door de censuur voor deze site.
In de jungle regende af en toe heel hard en daardoor was één lange dag in jungle wel genoeg. Geen overnachting in de jungle dus, ook omdat het ook hier laagseizoen is, en dus er was niks te krijgen wat we nodig hadden voor een langere tocht. (waterzuiveringstabletten/ tentjes enzo). Maar het was echt de moeite waard, ook al hebben we geen tapir gezien (wat vooral Teun erg veel pijn deed.) Wel hebben we wat aapjes gezien, veel insecten waaronder gigantische mieren en bloedzuigers (wat vooral Dirk erg veel pijn deed).

Nu gaan we zoals gezegd richting Ipoh (of ja nu, vanavond om 8 uur) om vervolgens naar de theevelden van
Cameron Highlands te gaan. En aan het eind van deze week zullen Bart, Elle en Vic hoogbezoek krijgen van twee jongens die al bijna niet meer weten wat schone kleren zijn en hoe je je moet scheren (al houdt dirk zijn baardje nog mooi bij).

houdoe en tot snel!

• 07 December 2009 - 12:09

Nelleke:

Teun & Dirk,

Hilarisch stukje, leuke foto's en die film.. Gg, prachtig.. Ik krijg bij jullie verhalen zo m'n eigen beelden van hoe het er daar aan toe gaat en uit ziet, het is gewoon niet met NL te vergelijken.. Zo zoo zooo anders.. Lijkt me ook zo mooi om het te zien, begin na Marielle, Ziega, Inge & nu jullie ook steeds meer kriebels te krijgen om het een keer met m'n eigen ogen te zien..

Aangezien ik aan het afstuderen ben, vind ik het heerlijk om zo jullie verhalen te lezen.. Succes met wat betaalbaar bier te zoeken... Al zal het jullie niet tegenhouden om het dan niet te drinken.. Geniet er maar van daar! Ik hoorde op het nieuws dat het ging vriezen hier dus ik zou dromen van natte broeken en schoenen in de jungle ;)..

X Nelleke

• 07 December 2009 - 15:32

Ome John + Tante Ria:

Hoi Teun en Dirk
    Wat kunnen jullie ons jaloers maken. Om een tropische bui te krijgen moeten wij onder een hete douche gaan staan!...maar we hebben natuurlijk wel schone kleren. geweldig zo'n verslag, we genieten ervan. groetjes

• 08 December 2009 - 08:54

Edwin:

Goed verhaal jongens.
    Ik heb Quartin al gevraagd of hij wellicht op google kan vinden wat die stoelendansmeneer staat te doen. Hij reageert niet terug.

Geniet verder van jullie reis.

Grûtttñ út Grunn
    DHS9

• 08 December 2009 - 22:41

Joske&Wesley:

Broeder!
    wat een leuk verhaal haha.. stoere dirk.. fijn dat je het zo naar je zin hebt.. je zal zeker erg gelukkig zijn met je sint cadeautjes..
    we misse je wel hier..

nou ik wacht je volgende verhaaltje weer af.. super leuk om te lezen

Groetjes

• 09 December 2009 - 20:53

Hein/maria:

he teun en dirk, geweldig om jullie verhalen te lezen, wat een belevenis allemaal en dat de sint jullie niet vergeten is,wat goed van die oude man....
    pas goed op jezelf geniet ervan en de groeten uit "s-hertogenbosch

• 09 December 2009 - 21:07

Addie En Kornuiten:

hallo dirk en teun, super die regenbuien he, maakt niet uit hoe je schoon blijft toch ???
    doe bart elle en vic de groeten van de straat en hopelijk kunnen jullie daar genieten van een schuimend bad en schone kleren, verder niks gemist tot nog toe in de rips, maar daar zal wel verandering in komen als de prins bekent is !!!!
    het gaat jullie goed en tot de volgende keer
    doei , en vele kussen
    van ons allemaal

• 09 December 2009 - 21:33

Wilma En Tonny:

Hoi Dirk en Teun,
    Wat 'n leuke foto's en verhalen.
    Het wordt tijd dat ik met pensioen ga. Misschien dat ik jullie reis ook nog eens ga doen.Prachtig om jullie zo te volgen.
    Groet uit Steensel, geniet ervan.

• 12 December 2009 - 12:11

Joost :

Heren, het is erg cool wat jullie meemaken! Mooie foto's en fantastische verhalen (al vraag ik me af of jullie ook echt wel alles op de site zetten...). Ik word er in ieder geval jaloers van! Overigens is het ook wel prettig dat Gijs jullie op de hoogte houdt van divers sportnieuws. Het is toch iemand die altijd goed op de hoogte is...

Maar goed, veel plezier en zorg dat je niet plast in de rivier, dan zwemmen er beestjes naar plaatsen waar je ze niet wilt hebben...

Groet,

Der brüder

• 14 December 2009 - 10:19

Loes:

Wat een geweldig verhaal weer en mooie foto's!
    En wat is die gekke man met die stoel in godsnaam aan het doen!

Heel veel plezier nog en kan niet wachten tot het volgende bericht.

X Loes

• 14 December 2009 - 21:46

De Goossentjes:

Hoi Teun en Dirk,

Alles naar wens?
    Een fijne sinterklaas gehad?
    Gekregen waar je op gehoopt had?
    Geniet nog verder van jullie mooie reis.....

Groetjes SJJJL

• 15 December 2009 - 15:30

Marco Gerrits:

Hey ouwe knullen van me!

Ik lees een hoop ongein en andere stravatsen op jullie site. Echter, er blijft voor mij nog 1 vraag onbeantwoord, hier alsmede ik totaal in het duister tast...
    Hoe is het uitgaanscircuit daar, veel mooie brommers?
    Pas wel op! In Azië is veel niet wat het lijkt en zijn meisjes toch stiekem jongens!!!!

Knuffel voor jullie allebei!

KHOOOEEEEAAAAKHOOOOEEEHAAAAA (koala)