Lang, lang geleden - Reisverslag uit Bowral, Australië van Teun en Dirk - WaarBenJij.nu Lang, lang geleden - Reisverslag uit Bowral, Australië van Teun en Dirk - WaarBenJij.nu

Lang, lang geleden

Door: Dirk en Teun

Blijf op de hoogte en volg Teun en Dirk

21 Januari 2010 | Australië, Bowral

Hallo lieve bezoekers van onze site,

Het is alweer een tijdje geleden dat we een verhaaltje geschreven hebben. Dit wil niet zeggen dat we niets meemaken, integendeel! Omdat we zien dat jullie graag ook lezen wat we meemaken zullen we een "korte" samenvatting geven van wat we allemaal gedaan hebben.

China
Ons plan was om vanuit Guangzhou (waar we vanuit Hong Kong met de bus waren gekomen, weten jullie nog?) naar Guillin te reizen. We konden wel naar Guillin gaan, maar dan hadden we maar 1 of 2 dagen om daar rond te kijken. Dat vonden we een beetje te kort dus hebben we besloten om een paar dagen in Guangzhou rond te hangen en dan weer terug te gaan naar Hong Kong. Guangzhou is voor Nederlandse begrippen een enorm grote stad. We hebben ons alleen een beetje in het centrum opgehouden, omdat dat goed te bereizen was met de metro. We hebben vooral veel rondgelopen in parkjes en wat woonwijken, die bestaan uit hele hoge smalle flats die dicht op elkaar gebouwd zijn en waar het in de spits krioelt van de chinezen. Ook hebben we hier kunnen zien dat chinezen heel sportief zijn. In elk park heb je wel een sportplek met tafeltennistafels, badmintonvelden en allerlei fitnessapparaten waar vooral door de oudere chinezen gretig gebruik van wordt gemaakt. Het blijkt er ook heel hip te zijn om achteruit een heuvel op te lopen. Wat eten betreft was het weinig verassend een beetje vettig vlees en wat rijst, je kunt het een beetje met de Chinees in Nederland vergelijken. Helaas hebben we geen hond gegeten; dat stond wel op ons 'to do' lijstje. We konden nergens een halve hond op markt vinden, wel bungelden er veel kaalgeplukten eenden in de etalages. Ook was het lastig om hier op stap te gaan. We konden nergens een echte bar, laat staan een dancing, vinden. Ook het karaoke, waar de Chinezen toch om bekend staan, hebben we nergens kunnen vinden.

Guangzhou was mooi voor een paar dagen, om zo even te zien hoe het leven in een grote stad in China eruit ziet.

Hong Kong
Na Guangzhou zijn we weer terug gegaan naar Hong Kong, om daar nog een aantal dagen rond te kijken. De voorgaande keren waren we niet verder gekomen dan het vliegveld. We verbleven in een hostel in Kowloon, een gedeelte van Hong Kong op het vaste land. Ook Hong Kong heeft een uitstekende metrovoorziening, dus zo konden we ook wat verder weg van ons hostel vandaan, bijvoorbeeld naar het eiland van Hong Kong waar zakelijk centrum ligt. Hong Kong is een echte westerse stad met hier en daar nog wat chinese invloeden, maar dit betreft vooral wat tempels en een aantal restaurants. Het merendeel bestaat uit kantoren van internationale bedrijven en winkels van westerse merken. We hebben hier veel rondgelopen en er was genoeg te zien en te beleven. In de avond was het erg mooi met veel neon reclame en vooral het uitzicht over het water naar de andere kant van de stad is iets wat je in Nederland zeker niet ziet. We hebben op het eiland de Victoria Peak bestegen via een authentieke tram. In het verleden woonden op deze plek de welgestelde Engelsen en was het verboden voor Chinezen om hier te wonen. Tegenwoordig mag iedereen hier wonen, als je maar genoeg Hong Kong Dollars hebt. Vanaf de peak heb je een mooi uitzicht over heel de stad en we hebben ook een rondje om de peak gewandeld wat nog meer mooie uitzichten opleverde. We hebben ook nog geprobeerd op stap te gaan, maar omdat het nogal duur was, vooral vergeleken met Thailand, hebben we het gehouden bij een paar drankjes op Knutsford Terrace, zeg maar het stratumseind van Hong Kong. Hier hebben we in een ijsbar bij -20 een aantal Vodka's gedronken.
Ook Hong Kong was dus mooi voor een paar dagen!

Australie
Onze vlucht van Hong Kong via Auckland naar Sydney met New Zealand Air was onze beste tot nu toe. Iedereen had een tv-scherm voor zichzelf en we konden uit meer dan 100 films en series kiezen om te kijken. Hierdoor hebben we weinig geslapen en kwamen we uiteindelijk uitgeput in Sydney aan. In Sydney verbleven we in een hostel in de wijk Kings Cross. We sliepen voor het eerst in een dorm (slaapzaal) en dat was dus wel even wennen. Ook moesten we even wennen aan het prijsverschil met de rest van onze reis. We betaalden 20 aus dollar per persoon per nacht. Voor dat bedrag konden we in Thailand voor een dag als een koning leven. Kings Cross was een lekker levendige wijk met veel backpackers hostels, een hoop cafés, een aantal stripclubs, prostituees en rondhangende alcohol- en drugsverslaafden. Omdat we nog een beetje moesten wennen aan de bedragen die we uitgaven (minimaal 4 dollar voor een schooner bier, dat is ongeveer 3 euro) zijn we niet te veel uitgeweest. We wisten ook wel dat dat de komende weken zeker nog wel zou komen. Wat ons opviel is dat tijdens het uitgaan bijna iedereen een lange broek draagt en dichte schoenen. In sommige plekken kom je met shorts en thongs (korte broek en slippers) ook niet binnen. Oja en hoe meer de mannen aanhebben hoe minder de vrouwkes, en dat kunnen we wel waarderen. Verder hebben we nog een beetje rondgelopen in Sydney, over de Harbour Bridge met een mooi uitzich op Sydney Opera House. Ook hebben we weer meegedaan aan een hash (voor de gene die onze verhalen uit maleisie nog niet gelezen hebben: een sociale hardloop/speurtocht met veel bier op het einde. Ook dit was een zeer geslaagde hash alleen niet te vergelijken met die in Penang. In plaats van jungle liepen we hier midden in de stad, maar ook dit had zijn charme.

Verder zijn we nog naar de Imax 3d bioscoop geweest voor de film Avatar, dat was ook erg leuk. Bondi Beach hebben we ook bezocht. Gelukkig was er die dag mooi weer, de dagen daarvoor viel het een beetje tegen met veel bewolking en niet zo warm. Dirk heeft de golven van Australie onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat het leuke golven zijn. Teun heeft vooral op het strand gelegen om zijn Thaise wonden te laten helen. Wat ons verder nog opviel is dat iedereen erg joviaal en open is. Als je wil afrekenen in een winkel wordt er eerst gevraagt hoe het met je gaat en als je om iets vraagt krijg je natuurlijk het antwoord: no worries mate!

In Sydney hebben we een Australische simkaart gekocht en contact gezocht met de Australiers die we in Thailand hebben ontmoet. Een van hen zou de dag daarop zijn verjaardag vieren. Twee vrienden van hem hebben ons in Sydney opgehaald om als een soort verrassing op zijn verjaardag te verschijnen. De verrassing was uiteraard gelukt en hij was er erg blij mee. Nog nooit iemand zo hard en verbaasd FUCK! horen roepen. De verjaardag zelf was ook zeer geslaagd met een kruiwagen vol koud Australisch bier en een barbie (barbecue) met lamsvlees en mintsaus. Toen het begon te regenen werd er een groot stuk landbouwplastic in de tuin gelegd en omdat de tuin stijl naar beneden liep resulteerde dit in een aantal gebleseerde Aussies. Daarna nog met de hele groep op stap geweest en dat was mooi, vooral omdat hier geen toeristen komen en wij dus vrij interesant waren. Vooral Teun heeft dit ondervonden, hij is namelijk bijna aangerand door een hele grote dikke dronken vrouw die uit de kroeg was gezet en hem mee naar huis wilde nemen voor een avontuurtje. (Om jullie gerust te stellen: hij is niet meegegaan). Ons viel op dat tegen het eind van de avond veel mensen uit de kroeg werden gezet, dat is hier schijnbaar normaal. Dirk heeft dit ook mogen ervaren, hij werd eruit gezet omdat hij er te dronken uitzag (wat natuurlijk helemaal niet het geval was.....)
We kunnen hier bij een van onze vrienden slapen. Ze wonen met 3 man in een huis en wij kunnen op 2 slaapbanken in de woonkamer slapen. Zij werken overdag, en wij kunnen dan zelf iets ondernemen. Als ze terug zijn van het werk dan laten ze ons wat plaatselijke avonturen beleven. Zo zijn we naar de Gib geweest, dat is hier een plaatselijke vulkanische berg. Die hebben we beklommen wat een zeer mooi uizicht over de dorpen geeft, ook blijkt dit de plaatselijke homo ontmoetingsplek te zijn. We zijn hier op de fiets naar toe gegaan en het fietsen hier is toch wat anders als in het platte Nederland. Op de terugweg kwamen we in het dorp uit bij een cricketwedstrijd, deze hebben we gekeken, maar het was vrij lastig te volgen als je de regels niet kent. Ook zijn we met wat kerels naar het strand gegaan om te surfen en bodyboarden. Wij hadden dit nog nooit gedaan en wilden dit dus wel leren. Helaas was het weer niet zo heel mooi en de golven ook niet zo goed. We hebben dus nog niet echt lang gestaan, maar dat gaat de komende weken vast nog wel komen. Een andere extreme belevenis was een rivier waar ze ons mee naar toe genomen hebben. Deze rivier heeft in de loop van jaren een diepe gleuf gesleten in de rotsen waardoor er nu een zeer diepe rivier doorheen loopt met een stijle rotswand erlangs. Deze omstandigheden maken het perfect om er door middel van een slingertouw of kabelbaan in te plonsen. Ook de 15 meter hoge rigel waar je vanaf kon springen was iets waar je adrealine van gaat pompen. Vooral Dirk had er moeite mee, hij deed er 5 minuten over om er vanaf te springen. De locals hadden er minder moeite mee, James sprong er namelijk met een achterwaartse salto vanaf, sick! De dag erna zijn we gaan tinnygolfen met iemand die vakantie had. Een tinny is een blikje bier, en het komt dus eigenlijk neer op golfen met veel bier in een koelbox. Dit resulteerde uiteraard in een aantal taferelen die je zeker niet op een Nederlandse golfbaan ziet, waaronder een kapot golfkarretje. Deze dag is ook gefilmd, maar moet eerst nog door de censuur.
Wat we de komende dagen nog gaan doen is nog niet helemaal zeker. We kunnen van iemand een busje lenen om de komende weken rond te rijden, maar het is nog niet zeker of we deze rijdende kunnen krijgen. Het zou natuurlijk mooi zijn als dit lukt, zo kunnen we zelf overal naartoe en besparen we geld door achterin het busje te slapen.

Dat was het wel ongeveer, we hopen dat jullie weer even tevreden zijn.
Tot snel!

ps. Als jullie ooit niks te doen hebben en willen zien hoe de full moon party in thailand eruit ziet door de ogen van 2 friese jongens (waar teun en dirk ook een rol in hebben) kijk dan op:

• 21 Januari 2010 - 08:48

Ome John+tante Ria:

Gelukkig dat jullie weer wat hebben laten horen, we misten het verslag heel erg. Jullie kunnen iemand wel jaloers maken. Wij beleven meestal andere dingen, maar de natuur is voor iedereen hetzelfde!

• 21 Januari 2010 - 11:31

Moeder: Teun:

tja Teun,drank en vrouwen en dan nog wel een hele grote dikke dronken..... Kiek mar oit.

• 21 Januari 2010 - 16:05

Peter En Anita:

Mooie verhalen en weer vanalles meegemaakt.
    Geniet ervan en nog veel plezier houdoe.

• 21 Januari 2010 - 18:58

Bianca:

Erg leuk dat filmpje op You Tube! Teun goede uitleg over je rietjessysteem en Dirk je verfkunsten...:). Jullie maken wat mee zeg! Enjoy! xx

• 22 Januari 2010 - 10:22

Sjjojojoli:

Fantastische verhalen, maar wij missen wel foto's of vergt dat te veel van jullie kostbare tijd....
    Blijf genieten!!!!

• 24 Januari 2010 - 14:38

Hein/maria:

teun en dirk, leuk weer iets te lezen over jullie belevenissen. ja, teun goed oppassen voor grote, dikke, dronken vrouwen!!! kiek goed uit m'n jong.
    groetjes

• 29 Januari 2010 - 10:59

Marco:

Beste mates!
    Goed dat jullie veel van mijn adviezen opvolgen. Was dat loze avondje met een potje bier toch niet geheel overbodig ;)
    Ben benieuwd hoe het met jullie bang-mobiel gaat. Ik hoop dat jullie hem aan de praat hebben gekregen.
    Have fun,
    Catch you on the flipside!!!

• 29 Januari 2010 - 12:10

Pama:

Hallo jongens mooie foto's en filmpjes die maken het toch net weer een beetje duidelijker.
    Genoeg zonnebrand en gezond eten het gaat helemaal goed komen met jullie.
    Natuurlijk zijn we al weer benieuwd naar het vervolg van jullie reisverslag.

• 31 Januari 2010 - 17:39

Carsten:

Heeee!

Mooi om te lezen allemaal zeg! En die foto's zijn ook dikke prima! Vooral de pot of gold at the end of the rainbow ;) en uiteraard een brandweerwagen! Veel plezier nog daaro en blijf vooral berichtjes en foto's posten!

Grtz. Carsten

• 05 Februari 2010 - 16:07

Ingrid Kuijpers:

Heey neef en dirk,

Leuk om jullie verhalen te lezen.. Geniet ervan want voor je het weet is het avontuur voorbij en zit je weer te kijken in het koude/regenachige Nederland.. En ja ik spreek uit ervaring!!!

Have fun!!
    Groetjes Ingrid